Antyoksydanty – dlaczego są takie ważne?

 

najzdrowsza-na-swiecie-dieta-dash-a-zdrowe-serce

Antyoksydanty to inaczej przeciwutleniacze. Mają duże znaczenie w profilaktyce nowotworów różnego rodzaju, wpływają także korzystnie na ogólne zdrowie i kondycję organizmu, spowalniając pojawianie się zmian związanych z wiekiem. Występują naturalnie w wielu produktach spożywczych, przez co są łatwo dostępne późną wiosną, latem i jesienią, a zimą można sięgnąć po nie w postaci np. mrożonek kupowanych w sklepie lub przygotowanych samodzielnie z własnej uprawy.

Zaopatrujemy organizm w antyoksydanty

Do grupy antyoksydantów zalicza się wiele cenionych składników odżywczych, na przykład w skład tej grupy wchodzą liczne witaminy (A, E, C) i związki występujące w roślinach, często odpowiadające za ich kolor (karotenoidy). Głównym zadaniem, za jakie odpowiedzialne są w organizmie, to spowalnianie i zatrzymywanie reakcji utleniania i tworzenia wolnych rodników powstających w oddychaniu komórkowym. Wolne rodniki przez swój „niesparowany” elektron mogą zapożyczać elektrony z kolejnych komórek – to naturalny i potrzebny proces, jeśli chodzi o tzw. komunikację na poziomie komórkowym. Tą drogą mogą jednak być znacznie szybciej przekazywane dane o niekorzystnych dla organizmu zmianach. Duża ilość wolnych rodników sprzyja rozwojowi chorób, w tym nowotworów.

W jaki sposób zadbać o przeciwutleniacze w diecie?

Wiosną i latem nietrudno o nabycie odpowiednich warzyw i owoców. Warto jednak, mając dostęp do ogródka lub działki, samodzielnie hodować wybrane z nich – dzięki temu będą to zdrowe, pozbawione chemii plony całkowicie bezpieczne dla zdrowia. Na sporej działce uprawiać można bardzo dużo różnych roślin, jeśli jednak miejsca jest mało, dobrze jest wybrać tylko te najbardziej wartościowe – na przykład jęczmień zielony. Warzywa i owoce wyhodowane w ten sposób należy oczywiście spożywać na bieżąco, ale można też przygotować sobie zapasy na zimę, kiedy dostęp do naturalnych antyoksydantów będzie utrudniony. Na szczęście składniki te nie są niszczone podczas mrożenia i dłuższego przechowywania.

Jęczmień zielony i inne polecane produkty spożywcze

Zielony jęczmień to jeden z najmodniejszych ostatnio produktów, które wpływają na powodzenie profilaktyki antynowotworowej (i nie tylko). Jako jedno z najlepszych źródeł antyoksydantów egzogennych, powinien być wprowadzony do diety i spożywany regularnie przynajmniej raz w tygodniu. Nad wykorzystaniem pozytywnych właściwości młodego jęczmienia powinny się zastanowić szczególnie osoby, które miały w rodzinie przypadki zachorowań na raka i obawiają się, że również mogą w przyszłości cierpieć na nowotwór.

Likopen – co to takiego?

Jeśli chodzi o profilaktykę nowotworów, warto również sięgnąć po likopen. Składnik ten jest także zaliczany do antyoksydantów, a występuje naturalnie w czerwonych warzywach, np. pomidorach. Żeby zaopatrzyć organizm w jego odpowiednią ilość, należy jeść świeże pomidory, jak również ich różne przetworzone formy (gotowanie, duszenie czy inne techniki sporządzania przetworów ułatwiają przyswajanie likopenu po spożyciu takiej potrawy).

Powiązane wpisy